fbpx

  1. Hva er dine 3 kjernekvaliteter- definèr dem og minn deg selv på det med jevne mellomrom. Dine kjernekvaliteter (hva som beskriver deg som person) er viktig å kjenne på for at du skal ta de riktige avgjørelsene.
  2. Bygg selvtillit ved å trene på “stolt kroppsspråk” ikke synk sammen. Start dagen med en SuperWoman-posisjon! (armene i siden og bena plantet) evt. SuperMan.
  3. Fake it till you make it, fake it till you become it. Ikke vis sjenansen og usikkerheten din, lat som om du har mer selvtillit enn du har, det gjør noe med din selvfølelse og troen på deg selv.
  4. Husk å rette ryggen og puste rolig. Pusten kan være ditt verktøy til å få kontroll i vanskelige situasjoner. Pust inn gjennom nesen mens du teller til fire og pust rolig ut gjennom munnen mens du teller til fire. Gjør dette flere ganger om dagen, og du kjenner lettere at du kan bruke pusten som et hjelpemiddel når du virkelig trenger det.
  5. Ta utfordringer, husk at det er utenfor komfortsonen at magien skjer! Om ikke alt går som planlagt, hva kan du endre på til neste gang? Prøv igjen, og lær. Du har ikke tapt før du har gitt opp.

Trenger du å trene i en “trygg” gruppe for å få økt tro på deg selv, er kursene hos Talehjelperen et godt sted å starte. Her bygger vi selvtillit gjennom bevisstgjøring av kroppsspråkets betydning for vår oppfatning av oss selv.  I tillegg trener vi på kommunikasjonsferdigheter, enten du trenger økte ferdigheter i forbindelse med jobbintervju, presentasjoner eller du ønsker å kunne bruke mer av deg selv på flere felt.

Det å trene på å ta ordet i forsamlinger er kongeveien til økt selvtillit. Når du står foran en gruppe mennesker og har fokus på hvordan best klare å formidle i stedet for å tenke: “hva tenker de om meg?” Ja da er du på rett spor.

 

  1. Finn ditt hovedbudskap

    Hvis tilhørerne kun skal huske en ting når de forlater rommet, hva er det? Tenk på hvilket mål du har med din presentasjon, skal du lære bort noe? Skal du underholde? Skal du overbevise dem om et standpunkt, eller skal du selge inn et budskap eller produkt? Skriv og tren på særlig innledning og avslutning. Ha få punkt i presentasjonen, avpass etter hvor lenge du skal holde på. Det er bedre å si mye om litt, en litt om veldig mange punkt. Ha et klart mål om at tilhørerne skal følge deg fra begynnelse til slutt. Ha en rød trå, og tenk på at alt du skal si skal knyttes rundt din hovedidè.

  2. Engasjement smitter!

    Engasjer tilhørerne ! Skal du få til det,  er det viktig at du klarer å formidle eget engasjement.  Er det en sak du brenner for selv, får du mye gratis. Hvis ikke, så må du jobbe desto mer. Det er vanskelig å overbevise, om du selv ikke har tro på det du formidler. Er du veldig nervøs, er det vanskelig å fenge publikum og være troverdig. Fake it until you make it! Husk at ditt ytre uttrykk påvirker hvordan du har det inne i deg. Tren på presentasjonen i enerom, stå godt og prøv å sette ned tempo. Du har ikke dårlig tid. Nervøsitet fører ofte til at mange stresser seg selv underveis. Tren på å stoppe opp, 2-3 sekunder, la blikket gå over publikum, legg inn naturlige pauser. Dette øker din troverdighet, OG du får roet deg ned. Forskning viser nemlig at folk som snakker litt roligere har større troverdighet enn de som snakker veldig fort. Det blir en vinn-vinn- situasjon, du får tatt deg litt inn, får landet og tilhørerne får tid til å tenke over det du har sagt.

  3. Kle deg til suksess

    Det er viktig at du kjenner deg vel hvis du skal formidle et budskap. Telefonselgere har blitt lært opp til å være nydusjet og pent kledd når de skal jobbe, da det øker deres selvtillit. Tren gjerne på “high-power-posing” i enerom før din presentasjon. Rett deg i ryggen, stå gjerne i “seiersposisjon” med armene over hodet, som du ville gjort hvis du vant en maraton. 2 minutter med sterk kroppsholdning, får de riktige hormonene til å pumpe selvtillit i kroppen, lykke til!